Selvomsorg – Husker du at være der for dig selv?

Selvomsorg – hvad er det?

Der findes et grundlæggende behov for vores fysiske og psykologiske velbefindende, som handler om at vi, som mennesker, tager os kærligt af os selv. Der kan være mange grunde til, at vi i perioder kommer til at bruge for meget energi og tid på at være noget for andre, i et omfang hvor vi glemmer at tage os af os selv. Men når vi ignorerer vores egne behov og ønsker, risikerer vi at blive udtømte for energi og livskraft – og det er her selvomsorg bliver en vigtig energikilde til genopladning og fornyede kræfter.

Prioritér dig selv og det, der gør dig glad

At praktisere selvomsorg handler om at erkende, at vores eget velbefindende er lige så vigtigt som andres. Når vi tager os tid til at gøre ting, der bringer os glæde og tilfredshed, genoplader vi vores energireserver og øger vores modstandskraft over for stress og belastning. Det kan være alt fra at læse en god bog til at gå en tur i naturen, dyrke motion, male eller blot sidde stille og nyde en kop te i ro og magelighed. Disse aktiviteter giver os ikke kun glæde i øjeblikket, men de bidrager også til vores langsigtede trivsel – fysisk såvel som psykologisk set.

Sunde grænser er selvkærligt!

Hvordan påvirkes mentaliseringen i en kærlighedsrelation?

Din egen trivsel gør dig i stand til at være noget for andre

Når vi som mennesker er i balance og trives, er vi bedre i stand til at være der for andre. Måske er du forælder og oplever at blive irritabel, fordi du har brugt al din energi på familiens behov. Det kan også være, at du har et omsorgsarbejde, som gør, at du er flad, når du kommer hjem. Her kan det være særligt vigtigt at have fokus på sine egne behov. Når vores egne behov er opfyldt, har vi mere overskud og kapacitet til at lytte, støtte og være til stede for dem, vi holder af. Vi bliver mere tålmodige, empatiske og i stand til at give ægte omsorg uden at føle os tynget af den byrde, som det ofte kan føles som, hvis man forventer at kunne give mere af sig selv, end man har energi og livskraft til.

Forstå dig selv for at kunne skabe vaneændringer

Selvindsigt og ny viden hjælper dig til at blive bevidst om dine egne handlemønstre, hvilket i sidste ende er afgørende for din evne til at kunne ændre din adfærd og dine vaner – dette er forudsætningen for at sætte sunde grænser for dig selv.

Få hjælp til at genkende mønstrene, og måske forstå hvor de kommer fra, så du kan ændre dine tanker om dig selv og dertil også ændre din adfærd til en, der gavner dig selv, dine egne sunde grænser og dit selvværd – det vil  i sidste ende også betyde, at både du og dine nærmeste får mere energi til at være der for hinanden.

Husker du at være omsorgsfuld over for dig selv?

Hvordan påvirkes mentaliseringen i en kærlighedsrelation?

Vær selvkærlig ved at sætte sunde grænser

Selvomsorg handler også om at sætte sunde grænser og sige nej, når det er nødvendigt. Det handler om at lytte til kroppen uden at føle skyld eller skam over at prioritere egne behov frem for andres. Når vi lærer at prioritere vores egen trivsel, viser vi os selv den samme kærlighed og omsorg, som vi så generøst giver til andre.

Forstå de dybereliggende årsager

Nogle gange kan der være dybereliggende årsager til, at vi kommer til at prioritere andre højere end os selv. Det kan for eksempel være, at man er vokset op i et miljø, hvor man var vant til at være den, der altid skulle give sig. Det kan også være, at man som pårørende til en sygdomsramt gemmer eller glemmer sine egne behov, fordi den andens behov umiddelbart virker mere presserende, alvorlige og vigtige. Årsagerne kan være mange. Uanset årsagen kan det over tid resultere i lavere livsgnist, energi og endda lavere selvværd, fordi man gennem sine handlinger minder sig selv om, at man ikke er ligeså vigtig som den andens/de andres behov.

Vi er her for at hjælpe dig!

Ønsker du hjælp til at styrke din selvomsorg og forbedre dit selvværd?

Kontakt klinikken for en uforpligtende samtale om dine behov og ønsker. Du kan arbejde med dette sammen med en af vores dygtige psykologer eller  psykologistuderende.

Søger du psykologsamtaler i et prisvenligt leje, så kan du overveje støttesamtaler med en af vores psykologistuderende: Line, Christoffer eller Anna, som alle er engagerede kommende psykologer. De står klar til at hjælpe dig med at opnå dine mål.

En samtale med en psykologistuderende koster 450 kr pr. session – mindre end halvdelen af prisen for en almindelig psykologsamtale.

Vores psykologer står selvfølgelig også klar til at hjælpe med kort varsel, såfremt du ønsker en autoriseret psykolog i Odense, Nyborg eller Middelfart.

Vi er her for at støtte dig på din vej mod større trivsel og velvære.

Din egen trivsel udgør fundamentet for at kunne hjælpe andre.

Hvordan påvirkes mentaliseringen i en kærlighedsrelation?